Retargeting och konvertering

Smarta verktyg för att mäta din marknadsföring.

Har du besökt en webbsida eller en e-handel någon gång och kikat på en specifik produkt eller tjänst? Några dagar senare besöker du en annan webbsida och möts av en banner med precis samma produkt/tjänst. Ja, då har du varit med om en retargeting. Förenklat innebär retargeting att man kartlägger vilka sidor en specifik person besökt för att se vilka produkter eller tjänster som det visats intresse för. Utifrån detta visar man sedan upp riktade annonser (banners) med ett riktat erbjudande på en annan webbsida mot samma person.

Konvertering handlar om att få besökare att göra det man vill på en webbsida,
e-butik eller app. Det kan handla om att driva fler besökare till en fysisk butik eller e-handel, ladda ner produktblad, teckna sig för nyhetsbrev eller fler köp. Med andra ord så handlar det om att lyckas få besökaren agera på ett sätt som ger fler möjligheter att på sikt göra affär. Att få besökaren att bete sig som du önskar.

Man säger att vi möts av ca 13 000 budskap varje dag vilket också innebär att det blir svårare och svårare att nå ut som företag. Retargeting blir då ett smart sätt att marknadsföra sig mot rätt person vid ett tillfälle då de bevisligen varit intresserade av en specifik produkt eller tjänst. Vilket också skapar större chanser till konvertering.

Hur mäter man retargeting och konvertering?
Hur man mäter resultatet beror på vad man vill uppnå. Förr mätte man antal klick på en annons men idag är det oerhört svårt att få klick via webbsidor eller mobila applikationer. Vid en försäljningsdriven kampanj bör man därför både mäta antal klick, hur många som faktiskt sett annonsen men givetvis även titta på total försäljning på sajten och hur mycket den har ökat under kampanjperioden. Om man är ute efter respons och interaktion mäts det hur mycket aktiviteten på sajten har ökat, hur många som tecknat sig för nyhetsbrev, besökt en specifik sida, ökade köp i e-handel etc.

Vi på Infab har hjälpt många kunder att sätta upp mätbara aktiviteter och har väl utarbetade metoder för uppföljning av resultat. Kontakta mig så hjälper jag dig vidare.

Hälsningar,
Annica Lagergren, marknadsstrateg
annica.lagergren@infab.nu
0767-606 375