Så skapar du meningsfull kommunikation

Sociala medier har länge varit förstahandsvalet för att enkelt och smidigt nå ut till stora och/eller specifika målgrupper. Nu visar ny statistik från Internetstiftelsen att den trenden börjar vika. Så hur ska man nu nå sina intressenter och framför allt behålla dem?

Rapporten Svenskarna och internet 2019 visar att användandet av sociala medier börjar avta efter de senaste årens uppåtgående trend. Enligt rapporten uppger endast 24 procent att den tid de tillbringar på sociala medier känns meningsfull. Samtidigt har tröttheten på reklam, det som i branschen kallas Ad Fatigue, börjat sprida sig till sociala medier. Annonser klickas bort och scrollas förbi. Här gäller det för marknaden att hänga med i utvecklingen och anpassa sin kommunikation. Ett sätt är att satsa på content marketing.

Trenden med content marketing har pågått i några år och blir allt starkare. Idag har många stora företag content marketing-strategier parallellt med traditionella marknadsföringsstrategier. Det handlar, precis som det låter, om att ge målgruppen riktigt bra innehåll och samtidigt marknadsföra det egna företaget. Content marketing ska ge något av värde; ett verktyg som förenklar vardagen, något som ger ny kunskap, väcker starka känslor eller kanske skapar tillhörighet. Det kan vara en podd, ett YouTube-klipp, ett digitalt verktyg på hemsidan eller kanske en smart app.

Content marketing-trenden styrks också av statistiken från Internetstiftelsen, där det går att se en ökad användning av poddar, filmer och videoklipp. Hela 48 procent av de tillfrågade svenskarna anser att poddar och radio online är väl använd tid.

Så hur skapar man innehåll som är av värde för målgruppen?

  • För det första måste det som publiceras vara sant – det ska vara riktiga berättelser från riktiga människor.
  • För det andra måste det vara intressant och relevant för målgruppens livssituation och vardag.
  • För det tredje måste det attrahera nya kunder och samtidigt se till att trogna kunder stannar kvar. Här krävs inte bara en grundläggande förståelse för målgruppen för att pricka rätt, utan även en djupdykning i det egna företaget: Vad kan vi ge kunden som ingen annan kan? Vilket är vårt expertområde? Vilken är vår USP och hur berättar vi om den så att den skapar ett värde för kunden? När företagets budskap linjerar med det målgruppen vill höra – då har vi hittat rätt!

Så vad är kontentan? Jo, i dag vill människor ha ut mer av sitt internetanvändande och nyckeln för att locka och behålla kunder är att skapa djupare och mer innehållsrikt material som de har nytta av i sin vardag, det vill säga content marketing.

Vill du veta mer? Kontakta Tora Dahlström, content marketing specialist, via tfn: 0765–400 606 eller e-post tora.dahlstrom@infab.nu.