Så ska svenskarna lockas att hemestra i romantiska Lund

Sommaren 2020 kommer inte bli som andra. Turistnäringen går på knäna efter en extremt tuff vår i spåren av coronapandemin. Nu vill Visit Lund hjälpa näringen genom att locka sommarlediga svenskar att semestra på hemmaplan. Genom en bred digital kampanj på temat hemester med budskapet ”Må förälskat bra” i Lund, ska målgrupperna vardagssmitaren och barnfamiljen få upp ögonen för den romantiska småstaden – Sveriges svar på Sydeuropa.

– Vi ville ta fram en kampanj som riktar sig till svenskar för att stötta näringen så mycket som möjligt. Vi har vänt oss mot den utländska marknaden tidigare men som läget är nu kommer utländska gäster varken vilja eller kunna resa till Sverige som vanligt, säger Helena Görtz, turismutvecklare på Visit Lund.

Uppdraget till Infab var en digital kampanj på kort tid. Utgångspunkten var ”romantiska” Lund, att visa på det mysiga, pittoreska och historiska.
– Vi vill lyfta de mjuka värdena. När det gäller Lund handlar det ofta om universitetet och forskning, men staden är mycket mer än så. Tidigare har Lund haft stämpeln att det är dött på sommaren, men så är det verkligen inte längre, säger Helena Görtz,

Budskap som fungerar för alla
Projektet inleddes med att ta fram en nuläges- och målgruppsanalys för att ta pulsen på marknaden och identifiera målgrupperna. Målgruppsanalysen landade i vardagssmitaren som reser med partner, och barnfamiljen med barn i åldrarna tre till tolv år. Utifrån analyserna togs kampanjen ”Må förälskat bra” fram, med både film, landningssida på Visit Lunds webbplats, en bredd av digitala enheter och kampanjplan.
– Det känns bra! Det har varit extremt kort om tid men jag tycker att Infab har varit väldigt lyhörda för vad vi har behov av, satt tydliga ramar för vad man faktiskt hinner göra på så lite tid och samtidigt kommit med egna förslag. Jag tycker samarbetet har gått jättebra, säger Helena Görtz.

Mjuka värden och romantik
Kampanjens storytelling utgår från ett par i 40-årsåldern på besök i Lund. I både bild och text fångas det historiska, pittoreska, och mysiga med staden. Genom parets upplevelser får vi känslan av hur det är att må förälskat bra i Sveriges svar på Italien.
– Filmen återger verkligen romantiska Lund, de mjuka delarna, och det känns fantastiskt. Även bilderna fångar känslan vi vill åt. Vi är jättenöjda, säger Helena Görtz.

Se hela filmen här!

Kontakta:
Elin Malmhult
0765-400 671
elin.malmhult@infab.nu