Helhetskoncept


Utveckling och modernisering av varumärket.

Läs mer Pil ner

Kund: IFK Kristianstad

Helhetskoncept

Bakgrund

Som reklam- och webbyrå fick Infab för flera år sedan uppdraget att utveckla och förnya varumärket IFK Kristianstad. Ett uppdrag som löper än idag. Varumärkets grundvärderingar är upplevelse, glädje, utmaning och kämparglöd. Det har varit viktigt att IFK Kristianstad vänder sig till hela familjen. Idag arbetar klubben efter visionen att vara Sveriges häftigaste handbollsklubb. En vision som ställer stora krav på Infab som ansvarar för all kommunikation – både traditionell reklam och webbproduktion.

Kommunikationen kring varumärket syftar till att skapa intäkter till föreningen genom försäljning av sponsorpaket. Kommunikationen ska också generera höga publiksiffror under hemmamatcher vilket både ger intäkter och underlättar rekryteringen av de bästa handbollsspelarna i världen.

Lösning

Kommunikationsinsatserna innefattar en mängd olika medier. En stor produktion är matchtidningen IFK Play. Den produceras inför varje hemmamatch och utkommer 22 gånger om året. En annan stor del i kommunikationen av handbollsklubbens varumärke är deras webbsida. Den utvecklas ständigt och är kopplad till en mobilapplikation som bidrar till att öka intresset för IFK Kristianstad. Utöver detta pågår en mängd olika mindre projekt. Projekten följer den grafiska profilen, även denna framtagen av Infab.

IFK Kristianstad använder vår tjänst IQ Mail för att sprida information via mail på ett kostnadseffektivt sätt. Vi har tagit fram en säljbroschyr med sponsorpaket. Produkter med handbollsklubbens profil har producerats. En omfattande e-shop för försäljning av tröjor och hattar har skapats. Vi arbetar också med IFK Kristianstads sociala medier och bistår med rådgivning gällande spridningen av varumärket på Twitter och Facebook. Filmer och foto sprids via YouTube och andra digitala kanaler. Infab producerar film och foto från såväl matcher som träning och resor till bortamatcher. Inför SM 2015 chartrades ett tåg för 3 000 personer som åkte till SM i Göteborg. Infab var med och filmade avresan, matchen och framkomsten. Filmer som spreds över landet.

Resultat

Resultatet av kommunikationen av IFK Kristianstads varumärke är positivt. Med ett snitt på 5.000 åskådare är publiksuccén ett faktum. Ytterligare en positiv effekt är att antalet sponsorer är så hög att det är svårt att hitta sponsorplatser åt alla. Handbollsklubben står inför den roliga utmaningen att hitta nya sätt att möta det stora intresset för sponsorskap. Detta har resulterat i en stark ekonomi som ger fortsatta förutsättningar för sportsliga framgångar.

Exempel på löpande arbeten

IFK PLAY (Programblad för Elitserien – görs inför varje match)
Matchannonser Elitserien
LED-tavlor i Arenan.
Spelarvepor
Vepor med sponsorer
Programblad för Champions Leauge
Matchannonser för Champions Leauge
Dekaler för sponsorer
Jumbotronmaterial
Filmer
Autografblock
Vattenflaskor
Mapp
50-50 lotteriet
Planlott
Spelarbuss
Ackrediteringar
IFK Box
Säsongskort
Införsäljningsbroschyr
Innehållsproduktion för sociala medier
Gerillamarknadsföring
Webbplats
Design och personlighet för Krutis