Varumärkesförflyttning/-utveckling


Rebranding med goda resultat.

Läs mer Pil ner

Kund: Hilding Anders, AirBreeze

Uppdrag

Infab har under många år arbetat med flertalet av Hilding Anders olika sängvarumärken varav ett hette Curem – ett välkänt varumärke inom sängsegmentet trögelastiska sängar, tillverkade i memoryfoam. Hilding Anders ville ta ett omtag kring varumärket för att utveckla produkten och skapa nytt intresse från återförsäljarna. Infab fick i uppdrag att ta fram ett nytt varumärkeskoncept inom samma segment, med nytt namn, nytt grafiskt manér samt nya insatser mot återförsäljarna i butik. Namnet skulle vara gångbart för flera marknader samt kunna varumärkesskyddas.

Lösning

I samarbete med Hilding Anders tog Infab fram varumärkesnamnet AirBreeze. Detta för att knyta an till de unika egenskaper som madrassen har (ventilerande luftkanaler och 3D-tyg som absorberar och transporterar fukt vilket skapar en torrare känsla och en bättre sömn). Det grafiska uttrycket knyter an till namnet med en sober och luftig logotyp samt lätta och fräscha färger. Eftersom produkten är komplex i sin utformning valde Hilding Anders att främst rikta sig mot den egna säljkåren samt sina återförsäljare och deras butiker. Detta för att skapa en gedigen kunskap inför en framtida större lansering ut mot slutkonsument.
Konceptet har landat väl hos den interna säljkåren och antalet återförsäljare har ökat. Man har också fått en efterfrågan i butik vilket borgar för att varumärket också nått ut till slutkonsument.