Webbapp


Överblick och kunskap vid lansering av läkemedel.

Kund: Biogen

Överblick och kunskap vid lansering av läkemedel.

En rad medicinska och juridiska krav som ska vara uppfyllda i minsta detalj. Ett stort antal medarbetare i processen. Ett hundratal aktiviteter som måste utföras i rätt ordning och av rätt avdelning. Att lansera läkemedel är ingen enkel sak. Lösningen blev en användarvänlig och säker webbtjänst.

Bakgrund

Biogen är ett av världens största bioteknikföretag. Koncernen omsätter närmare 90 miljarder kronor (2014). Biogen tillverkar och tillhandahåller flera läkemedel som används vi behandling av patienter med multipel skleros (MS).

Utmaning

Att lansera läkemedel är ingen enkel sak. På varje geografisk marknad finns en rad medicinska och juridiska krav som ska vara uppfyllda i minsta detalj. Lägg till det att en lansering omfattar ett stort antal personer, att varje lansering består av ett hundratal aktiviteter och att dessa måste utföras i rätt ordning och av rätt avdelning.

En annan utmaning var att de ansvariga för lanseringar av läkemedel på Biogen i stor utsträckning använde kalkylark och presentationsprogram i processen, vilket ledde till problem när många användare i olika länder skulle uppdatera informationen samtidigt. Dessutom gjorde olika lokala anpassningar det svårt att dra viktiga lärdomar av tidigare lanseringar.

Lösning

En användarvänlig och säker webbtjänst som underlättar lansering av läkemedel. Så såg Biogens önskemål ut. Infab fick uppdraget i hård konkurrens. Arbetet inleddes med en förstudie. Den resulterade i en kravspecifikation som godkändes av projektgruppen. Därefter inleddes utvecklingsarbetet.

Åtta veckor senare var första versionen av Galaxy klar för leverans. Det är en webbapp som användaren kommer åt via sin vanliga företagsinloggning. Med några enkla knapptryckningar får användaren besked om hur den globala strategin ser ut för ett visst läkemedel, vad som görs av vem och vilka budskap som kommuniceras på olika marknader. Galaxy fungerar på både dator och iPad och kan även användas offline.

För att underlätta användningen av verktyget skapade Infab fyra e-learningfilmer med de vanligaste handgreppen. Galaxy har på kort tid blivit en succé inom Biogen. Idag visar webbappen vägen för ett tiotal varumärken och hundratals medarbetare över hela världen.