Copy

Ord som konkurrensmedel

Har ordets makt minskat i vårt bildintensiva samhälle? Inget tyder på det, tvärtom. Ta till exempel sökmotorer. De belönar varumärken som har förmågan att väcka intresse, sprida kunskap och visa vägen med hjälp av text – i motsats till företag som skriver ordet ”rea” elva gånger på tre rader i hopp om att komma högst upp i sökfältet.

Sedan starten 2001 arbetar Infab med copy som gör att varumärken, produkter och budskap når fram till mottagarna.

Texterna inom reklam, samhällskommunikation och journalistik bygger på en bärande idé i kombination med struktur och dramaturgi. Därmed fångar de läsarens uppmärksamhet, vilket gör att han eller hon tar sig till budskapet. Byråns copywriters har fått flera utmärkelser, exempelvis 325 watt i reklameffekttävlingen 100-wattaren och Svenska Publishing-Priset.

Exempel på lösningar

  • Kampanj
  • Webbplats och nyhetsbrev
  • Annons, broschyr och folder
  • Kundtidning, magasin och personaltidning
  • Storytelling
  • Budskapsformulering
  • Tonalitet i text
  • Medarbetarhandbok
  • Presentationer

Henric Lindqvist

Varumärkesstrateg
Copywriter