Copy
Ord som konkurrensmedel
Har ordets makt minskat i vårt bildintensiva samhälle? Inget tyder på det, tvärtom. Ta till exempel sökmotorer. De belönar varumärken som har förmågan att väcka intresse, sprida kunskap och visa vägen med hjälp av text – i motsats till företag som skriver ordet ”rea” elva gånger på tre rader i hopp om att komma högst upp i sökfältet.
Sedan starten 2001 arbetar Infab med copy som gör att varumärken, produkter och budskap når fram till mottagarna.
Texterna inom reklam, samhällskommunikation och journalistik bygger på en bärande idé i kombination med struktur och dramaturgi. Därmed fångar de läsarens uppmärksamhet, vilket gör att han eller hon tar sig till budskapet. Byråns copywriters har fått flera utmärkelser, exempelvis 325 watt i reklameffekttävlingen 100-wattaren och Svenska Publishing-Priset.
Exempel på lösningar
- Kampanj
- Webbplats och nyhetsbrev
- Annons, broschyr och folder
- Kundtidning, magasin och personaltidning
- Storytelling
- Budskapsformulering
- Tonalitet i text
- Medarbetarhandbok
- Presentationer
