Det hinner hända mycket på 30 dagar. Tur då att det finns en bussbiljett för allt.





Uppdrag och mål
Skånetrafikens 30-dagarsbiljett är ett prisvärt alternativ för många som varje dag pendlar till jobbet. En månadsbiljett med obegränsat antal resor. Välkänd bland kollektivresenärer men även bland bilpendlare och sällanresenärer – kampanjens målgrupp. Uppdrag: att locka fler från kännedom till köp.
Utmaning och strategi
Kännedom är en stark utgångspunkt för en kampanj, men hjälper inte om produkten uppfattas som irrelevant hos målgruppen: bilpendlare och sällanresenärer. Strategin blev därför att identifiera vad som gör pendlarbiljetten attraktiv bland befintliga köpare. Vad kan motivera till köp av en biljett som kostar runt tusenlappen per månad? I konkurrens med bil och enkelbiljetter.
Insikt och lösning
Kundundersökningar visar att 30-dagarsbiljetten uppskattas som pendlarbiljett. Men att köparna har upptäckt biljettens möjligheter även utanför arbetstid. Ett mervärde som fler behöver upptäcka. Med insikten Mycket mer än jobbpendling som grund landade kampanjen i uppmaningen Pendla till vad du vill, dramatiserat i händelsrika vardagsporträtt. Med 30-dagarsbiljetten som möjliggöraren.