Skip to content

Skånetrafiken

Pendla till vad du vill

En månadsbiljett kan kännas som ett stort steg för någon som oftast tar bilen till jobbet. Vi ville göra beslutet lättare genom att visa upp 30-dagarsbiljettens fulla potential i människors vardag.

Det hinner hända mycket på 30 dagar. Tur då att det finns en bussbiljett för allt.

album-art

Radiospot
00:00

Uppdrag och mål

Skånetrafikens 30-dagarsbiljett är ett prisvärt alternativ för många som varje dag pendlar till jobbet. En månadsbiljett med obegränsat antal resor. Välkänd bland kollektivresenärer men även bland bilpendlare och sällanresenärer – kampanjens målgrupp. Uppdrag: att locka fler från kännedom till köp.

Utmaning och strategi

Kännedom är en stark utgångspunkt för en kampanj, men hjälper inte om produkten uppfattas som irrelevant hos målgruppen: bilpendlare och sällanresenärer. Strategin blev därför att identifiera vad som gör pendlarbiljetten attraktiv bland befintliga köpare. Vad kan motivera till köp av en biljett som kostar runt tusenlappen per månad? I konkurrens med bil och enkelbiljetter.

Insikt och lösning

Kundundersökningar visar att 30-dagarsbiljetten uppskattas som pendlarbiljett. Men att köparna har upptäckt biljettens möjligheter även utanför arbetstid. Ett mervärde som fler behöver upptäcka. Med insikten Mycket mer än jobbpendling som grund landade kampanjen i uppmaningen Pendla till vad du vill, dramatiserat i händelsrika vardagsporträtt. Med 30-dagarsbiljetten som möjliggöraren.

Det hinner hända mycket på 30 dagar. Tur då att det finns en bussbiljett för allt.

album-art

Radiospot
00:00

Uppdrag och mål

Skånetrafikens 30-dagarsbiljett är ett prisvärt alternativ för många som varje dag pendlar till jobbet. En månadsbiljett med obegränsat antal resor. Välkänd bland kollektivresenärer men även bland bilpendlare och sällanresenärer – kampanjens målgrupp. Uppdrag: att locka fler från kännedom till köp.

Utmaning och strategi

Kännedom är en stark utgångspunkt för en kampanj, men hjälper inte om produkten uppfattas som irrelevant hos målgruppen: bilpendlare och sällanresenärer. Strategin blev därför att identifiera vad som gör pendlarbiljetten attraktiv bland befintliga köpare. Vad kan motivera till köp av en biljett som kostar runt tusenlappen per månad? I konkurrens med bil och enkelbiljetter.

Insikt och lösning

Kundundersökningar visar att 30-dagarsbiljetten uppskattas som pendlarbiljett. Men att köparna har upptäckt biljettens möjligheter även utanför arbetstid. Ett mervärde som fler behöver upptäcka. Med insikten Mycket mer än jobbpendling som grund landade kampanjen i uppmaningen Pendla till vad du vill, dramatiserat i händelsrika vardagsporträtt. Med 30-dagarsbiljetten som möjliggöraren.

Vill du veta mer om uppdrag och resultat?

Fler uppdrag

Visa alla

Fler uppdrag

Visa alla