Skip to content

Skånetrafiken

Upptäck känslan

Egentid? Välkommen till kollektivtrafiken. I vår senaste kampanj för Skånetrafiken ryms både parkeringsbekymmer och morgonkaos som välbekanta stressfaktorer i vardagen. Och lättnaden i att få slippa allt det där för en stund. För så är det ju. Att när nån annan kör, får vi mer tid för oss själva. Upptäck känslan.

Fler skulle behöva välja bort bilen. Då minskar stressen på miljön. Och på oss människor. En känsla vi ville förmedla i två reklamfilmer, radiospotar och utomhusreklam.

album-art

Radiospotar
00:00

Uppdrag och mål

Skånetrafiken är för alla. Kommunikativt innebär det att man vill framstå som en möjliggörare mitt i vardagen. Någon som ser dina behov av enkla och bekväma transporter. Och som har lösningen i form av en app, fulladdad med resor. Allt förmedlat till målgrupper med vitt skilda vanor och behov. Som bilister.

Utmaning och strategi

Hur får man fler bilister att ta tåget? Eller bussen för den delen. Att det är hållbart vet alla, även bilisterna. De vet också att Skånetrafiken har en app med en mängd olika resalternativ – från enkelbiljetter till smidiga 30-dagarsbiljetten. Men väljer ändå bilen alla dagar i veckan. För att hitta en väg framåt grävde vi djupt i Skånetrafikens marknadsundersökningar och formade en strategi baserad på emotionella drivkrafter snarare än rationella. En knapp att trycka på.

Insikt och lösning

Mer egentid? Res kollektivt! Med den insikten som grund utvecklades kampanjen som lyfter de avkopplande stunderna ombord. Det där lugnet som många faktiskt upplever på Skånetrafikens bussar och tåg varje dag – i kontrast till mycket annat i vardagen. Inte minst parkeringsbekymmer. Båda insikter hämtade direkt från Skånetrafikens marknadsundersökningar. Och som i vår kampanj förstärkts med ett stort mått av varm igenkänningshumor. Upptäck känslan – eller som vi också säger: Körigt? Vi kör dig.

Resultat

Kampanjen rullar i två omgångar under 2025 med mätningar av bl a räckvidd och försäljning.

Fler skulle behöva välja bort bilen. Då minskar stressen på miljön. Och på oss människor. En känsla vi ville förmedla i två reklamfilmer, radiospotar och utomhusreklam.

album-art

Radiospotar
00:00

Uppdrag och mål

Skånetrafiken är för alla. Kommunikativt innebär det att man vill framstå som en möjliggörare mitt i vardagen. Någon som ser dina behov av enkla och bekväma transporter. Och som har lösningen i form av en app, fulladdad med resor. Allt förmedlat till målgrupper med vitt skilda vanor och behov. Som bilister.

Utmaning och strategi

Hur får man fler bilister att ta tåget? Eller bussen för den delen. Att det är hållbart vet alla, även bilisterna. De vet också att Skånetrafiken har en app med en mängd olika resalternativ – från enkelbiljetter till smidiga 30-dagarsbiljetten. Men väljer ändå bilen alla dagar i veckan. För att hitta en väg framåt grävde vi djupt i Skånetrafikens marknadsundersökningar och formade en strategi baserad på emotionella drivkrafter snarare än rationella. En knapp att trycka på.

Insikt och lösning

Mer egentid? Res kollektivt! Med den insikten som grund utvecklades kampanjen som lyfter de avkopplande stunderna ombord. Det där lugnet som många faktiskt upplever på Skånetrafikens bussar och tåg varje dag – i kontrast till mycket annat i vardagen. Inte minst parkeringsbekymmer. Båda insikter hämtade direkt från Skånetrafikens marknadsundersökningar. Och som i vår kampanj förstärkts med ett stort mått av varm igenkänningshumor. Upptäck känslan – eller som vi också säger: Körigt? Vi kör dig.

Resultat

Kampanjen rullar i två omgångar under 2025 med mätningar av bl a räckvidd och försäljning.

Vill du veta mer om uppdrag och resultat?

Fler uppdrag

Visa alla

Fler uppdrag

Visa alla