
Psykisk ohälsa ökar i samhället och varje år begår unga människor självmord och skadar sig med helt vanliga läkemedel, även receptfria. Handlingen är ofta impulsiv och tillgången till läkemedel kan då vara skillnaden mellan liv och död. Vårt uppdrag: En informationskampanj som förändrar beteenden. Lösningen: Kommunikation som väcker känslor och sprider kunskap.

Enligt en undersökning från Novus förvarar bara en av tio föräldrar familjens mediciner på ett säkert sätt. Genom budskap med kopplingar till småbarnstiden, en tid som alla föräldrar kan relatera till, vill vi få fler att se riskerna – och agera för en säker hemmiljö.

Småbarnsföräldrar köper hörnskydd, lådspärrar och klämskydd. Att barnsäkra hemmet är en självklarhet. En insikt som blev utgångspunkten för den nationella informationskampanjen. Var har du medicinerna där hemma?



Ett diskret medskick i apotekspåsen, affischer och en powerpoint till föräldramötet – apotek och skolor är viktiga kanaler till vuxenvärlden och komplement till social media. På Giftinformationscentralens landningssida finns både film och fakta för att väcka föräldrainstinkten.
Uppdrag och mål
Läkemedelsverket är den myndighet som bl a kontrollerar att medicinerna vi stoppar i oss både är effektiva och säkra. Men som även informerar om hur de ska användas och förvaras för att undvika läkemedelsförgiftning – en vanlig dödsorsak vid suicid. En ofta impulsiv handling som kan förhindras genom minskad tillgänglighet i hemmet. I en undersökning utförd av Novus framkom det att endast en av tio föräldrar förvarar familjens läkemedel inlåsta. Utifrån ett regeringsuppdrag att motverka läkemedelsrelaterad suicid bland tonåringar, skulle Läkemedelsverket därför genomföra en nationell kommunikationsinsats riktad till vårdnadshavare.
Utmaning och strategi
Få samhällsproblem är mer stigmatiserade än självskadebeteende och självmord bland unga. En konsekvens är att få känner till riskerna med medicinerna vi har liggande där hemma. Och att något så enkelt som ett medicinskåp kan förhindra en oåterkallelig impulshandling. Strategin var därför att tala direkt till tonårsföräldrar för att öka kännedomen om riskerna, samt göra det på ett sätt som skulle leda till handling. Allt för en säkrare hemmiljö för tonåringen i kris. För att identifiera en effektiv kanalstrategi genomfördes en workshop där social media, apotek och skolor identfierades som viktiga vuxenkanaler.
Insikt och lösning
Genom ett nära samarbete med expertis från Läkemedelsverket och Giftinformationscentralen, samt en fokusgrupp bestående av tonårsföräldrar, identifierades riktade budskap och kanaler för att öka riskmedvetenhet och uppmana till säker förvaring av medicinerna i hemmet. Utifrån insikten Tonåring – och fortfarande mitt barn byggde vi kampanjen på ansvarskänslan från barnaåren – med hörnskydd, lådspärrar och klämskydd som självklara åtgärder för det barnsäkra hemmet. En emotionell påminnelse under konceptet Tonårssäkra hemmet. Och porträtt med uppmaningen Skydda din tonåring mot hemmets vassaste hörn.
Resultat
Kampanjen inleds under våren 2025 med kontinuerlig mätning och utvärdering av räckvidd och engagemang.